کوه اسکی
قالب وبلاگ
کوه اسکی
عکس ، مقاله و طرح درس از کوهنوردی ، اسکی و پرواز 
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کوه اسکی و آدرس http://kohski.loxblog.ir/ لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در این وبلاگ قرار می گیرد.







برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


دریافت كد گالری عكس در وب

   مصطفی اعلم مترجم كتاب راهنمايی نوين اسكی متذكر می شود كه در برخی از دهات  در فصل زمستان برای شكار و رفتن از دهی به ده ديگر از تخته های باريك و درازی استفاده می كردند كه هنوز هم در بين ساكنان اين نواحی رواج دارد . سرهنگ يحيايی رئيس اسبق فدراسيون اسكی و كوهنوردی ايران هم به خاطر می آورد كه در سفر تجسسی خود در كوههای پر برف لرستان راهنمايی داشته اند كه دارای نوعی راكت برفی بوده و بر زبان محلی به آن ((درگ )) می گفته اند و شكارچيان بومی آن مناطق آن را از شاخ گاو و يا شاخ شكار می ساختند . ((درگ )) يا راكت برفی كه كوه نشينان بختياری به ابتكار خود از شاخ گاو می ساختند و كفش خود را به آن محكم می كنند . در روايت تاريخی ايران نيز از نوعی اسكی سخن به ميان آمده .

امير تيمور گور كانی در خاطرات خود موسوم به منم تيمور جهانگشا تعريف می كند كه وقتی شهر فيروزكوه پايتخت كشور (غور) را كه واقع در جنوب غرنين و كوهستانی است مسخر كرد قاصدی وارد فيروزكوه شد به وی گفتند كه آن مرد هنگام ورود به شهر كفش هايی بزرگ از تخته برداشتند و به آن وسيله از روی برف مجبور كرده است . اميرتيمور آن گفته را باور نمی كند تا اين كه خود آن مرد را می بيند . امير تيمور در وصف قاصد چنين می نويسد : قاصد مردی بود از سكنه كوه نشين غور و قامتی بلند و چهره ای سياه داشت .

هنگامی كه من او را ديدم كفش های بزرگ خود ر ابه دست گرفته بود آن كفش ها دو تخته مسطح به شمار می آمد و آن مرد تخته ها را به پای می بست تا اين كه در برف فرو نرود .
در بعضی نقاط روی برف می لغزيد و من تا آن موقع آن گونه كفش نديده بودم ولی پادشاه غور گفت كه سكنه كوه نشنين غور در فصل زمستان كه برف راهپيمايی را مشكل می كند . با آن كفش از برف می گذرند . ليكن علی رغم اين نمونه های تاريخی اسكی سبك ورزش در اواسط دهه 1280 شمسی پس از برگزاری نخستين مسابقه اسكی در جهان از اروپا وارد ايران شدند.

 ولی بر اساس نقاشی های یافت شده بر روی غارهای سوییس تاریخچه اسکی به ۴۵۰۰ سال پیش برمیگردد . در این نقاشی های یافت شده انسانهای اولیه برای حرکت بر روی برف از چوبهای پهن که به پاهای خود می بست استفاده می کردند. همانطور که علم پیشرفت کرد به موازات آن اسکی های اولیه پیشرفت کرد تا اینکه به صورت اسکی های امروزی تبدیل شد . 

      در زمانهای گذشته از اسکی به عنوان وسیله نقل و انتقال استفاده می شده و در تمام بسترها از اسکی استفاده می شده است . انسان اولیه با بستن پوست بر زیر اسکی و افزایش اصطکاک بر روی برف از شیبها صعود می کرد. با پیشرفت تکنولوژی و ابداع بالابر استفاده از اسکی های اولیه به حاشیه رانده شد و اسکی به صورت متداول امروزی تبدیل شد . استفاده از بالابر باعث راحتی اسکی شد و محدوده ای به عنوان پیست تعیین شد . انسان امروزی بدون هیچ نوع شناختی از نوع برف و طبیعت کوهستان برفی در محدوده تعیین شده اسکی می کنند . البته همچنان روشهای از اسکی باستانی باقی مانده است که می توان به اسکی نوردیک و اسکی کوهستان اشاره کرد . در این دو روش ذکر شده از بالابر استفاده نشده و با استفاده از تکنیک های خاص جهت صعود استفاده می شود . البته در اسکی نوردیک صعود مدنظر نمی باشد ولی در اسکی کوهستان صعود صورت می پذیرد . 
 
      با وجود پیست های کاملا مجهز باز هم اسکی کوهستان محبوبیت خاص خود را در بین علاقه مندان به اسکی پیدا کرده است و اسکی بازهای که به محدوده پیست بسنده نمی کنند رو به این روش از اسکی می آورند. محدوده اسکی کوهستان در هر کوهستانی که دارای برف می باشد انجام می شود و برخلاف اسکی داخل پیست که محدوده ای برای اسکی به عنوان پیست تعیین می شود و برف آن را برای اسکی آماده می کنند و وضعیت سقوط بهمن را تعیین می کنند و مسوولیت اسکی باز به عهده مسوولان پیست می باشد وتمامی امکانات رفاهی مهیا می باشد ولی در اسکی کوهستان تمامی موارد ذکر شده به عهده شخص اسکی باز می باشد ، از اسکی کردن بر روی هر نوع برف تا شناسایی بهمن . 
 
      
به علت مزایای اسکی کوهستان این روش از اسکی پا را فراتر گذاشته به در رشته های کوهنوردی نیز دخیل شده است . به صورتی که بسیاری از صعودهای قلل مختلف توسط اسکی کوهستان انجام می پذیرد . با این وجود این ورزش دارای محدودیتهای در صعود دارا می باشد که از جمله آن می توان به دشواری صعود در مسیر های یخ زده اشاره کرد. با تمامی این شرایط این ورزش به سرعت در حال پیشرفت می باشد و این امکان وجود دارد که در آینده جای بسیاری از صعود های یک روزه و حتی چند روزه زمستانی را بگیرد . به صورتی که بسیاری از کوهنوردان اروپایی که قصد صعود قله دماوند را دارند مجهز به لوازم اسکی کوهستان می باشند و بسیاری از صعودها به این سبک انجام می شود.
 
   
  این سبک از اسکی تلفیقی از کوهنوردی و اسکی می باشد ولی به خاطر اینکه این روش بیشتر تمایل به کوهنوردی می باشد در حیطه ورزشهای فدراسیون کوهنوردی می باشد . البته کسانی که به این سبک علاقه دارند بایستی در اسکی در پیست مهارت کافی داشته باشند تا بتوانند با تمرین در خارج پیست و اسکی بر روی همه گونه برف مهارت لازم جهت صعود به مناطق مختلف و اسکی در تمامی شرایط و انواع برف توانایی لازم جهت اجرا برنامه های متنوع را بدست آورند. 
 
   آشنایی با رشته های اسکی ، بهمن شناسی ، آموزش اسکی داخل پیست ، آشنایی با ابزار اسکی کوهستان ، نحوه کار با اسکی کوهستان ، آموزش اسکی در برف پودر ، کار با دستگاه زنده یاب ، نحوه جستجو شخص بهمن زده ، از الزامات اسکی کوهستان می باشد. 
 
     در اسکی کوهستان برای صعود از پوست مخصوص که به اندازه این چوب اسکی می باشد استفاده می شود که بر زیر چوب اسکی چسبیده می شود و اصطکاک زیر اسکی را افزایش می دهد و با این تکنیک می توان بر روی برف صعود کرد و در بستر های که برف یخ زده می باشد از کرامپون مخصوص این کار استفاده می شود.
      
 
 
      بر خلاف فیکسهای اسکی معمولی که کاملا ثابت می باشند فیکسهای اسکی کوهستان متحرک می باشند . بدین طریق که فیکس عقب متحرک بوده و در هنگام راهپیمایی از چوب جدا شده و حرکت آسان تر انجام می شود . همچنین کفشهای اسکی کوهستان با اسکی معمولی  تفاوتهای دارند البته این کفشها دارای انواع متفاوت برای منظورهای متفاوت می باشد که می توان به کفش های صعود آسان ، فرود آسان ویا تلفیقی از این دو اشاره کرد. 
 
      یکی از مباحث مهم و حیاتی اسکی کوهستان و ورزش های زمستانی ، بهمن شناسی می باشد که تبحر در این معقوله امری حیاتی می باشد . آشنای با نوع برف ، توپوگرافی منطقه و بسیاری از عواملی که در ایجاد بهمن دخیل می باشد بسیار حیاتی می باشد. 
 
 
       از ابزار آلاتی که در برنامه های اسکی کوهستان بسیار کارآمد می باشد دستگاه زنده یاب می باشد که در مواقع درگیری با بهمن بسیار کمک پذیر می باشد . با کمک این دستگاه می توان شخص گرفتار شده در بهمن را در کوتاهترین زمان پیدا کرد. در دوره کارآموزی اسکی کوهستان مباحثی که به آن تاکید خاص می شود ، بهمن شناسی و نحوه جستجو شخص بهمن زده می باشد.
 
      این رشته ورزشی همانند سایر رشته های ورزشی دارای مسابقات بین اللملی می باشد که دارای قوانین و استانداردهای تعریف شده خود می باشد . در پایان این دوره آموزشی برای آشنایی بیشتر کارآموزان مسابقه این رشته به صورت نمادین برگذار شد تا آشنایی بیشتری با قوانین آن بوجود آید.
 
     مناطق کوهستانی ایران به علت سرد و خشک بودن آن یکی از بهترین مناطق جهت اجرا برنامه های اسکی کوهستان می باشد . بدین علت که نواحی کوهستانی ایران عاری از پوشش گیاهی انبوه بوده و مسیر های بسیاری جهت اسکی وجود دارد .
 
     از مشکلاتی که بر سر راه این ورزش وجود دارد می توان ناشناخته بودن این ورزش و در پی آن کمبود وسایل آن اشاره کرد که امید است با برگذاری دوره های متعدد و برنامه ریزی کلان به پیشرفت این ورزش کمک کند. 
      

   

 


[ پنج شنبه 21 ارديبهشت 1391برچسب:, ] [ 22:7 ] [ Ali ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

عکس ، مقاله و طرح درس از کوهنوردی ، اسکی و پرواز
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 468
بازدید کل : 14231
تعداد مطالب : 24
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید